"Nel mezzo del cammin di nostra vita, mi ritrovai per una selva oscura, ché la dritta via era smarrita ..." La Divina Commedia, Canto I
"La mijloc de drum al vieții noastre, mă aflam într-o pădure întunecată, căci dreapta mea cărare mi-o pierdui ..." Divina Comedie, Cântul I

duminică, 14 iunie 2015

Cum sa-ți alegi drumul în viață?

Ce vrei să te faci când vei fii mare? Iată o întrebare de care ne-am lovit cu toții în viață. Dar câți dintre noi am știut ce să răspundem, și câți am ajuns ceea ce am spus?
Școala, profesorii fac puțin spre deloc pentru a ajuta un tânăr să-și găsească drumul potrivit în viață. Ba chiar și familia nu e de prea mare ajutor.
Ca părinte, m-am lovit de această problemă cu fetele mele când am trebuit să alegem împreună școala, liceul și peste puțin timp și facultatea.
Așa cum arătam mai sus, școala nu face mare lucru în acest sens. Se mulțmește să-ți livreze un bagaj minim de cunoștințe și apoi te lasă baltă pe peronul unde opresc trenurile vieții. Cum să știe copilul în care să urce, unde vrea să ajungă?
Sunt trei mari etape in viața omului:
În copilarie și adolescență societatea te susține (discutabil) să înveți. Tot ce ți se cere e să acumulezi cunoștințe minime ca să poți să devii un bun și docil contribuabil.
Urmează partea cea mai lungă, perioada activă a vieții unui om, 40-50 de ani (să sperăm că doar atât), în care societatea îți cere să contribui (indiscutabil).
În restul vieții, atât cât îți mai rămâne, societatea te susține iarăși (extrem de discutabil), fără să-ți mai ceară nimic, eventual să nu trăiești nesimțit de mult.
În partea activă a vieții poți să muncești pentru tine (întreprinzător, antreprenor), poți să muncești pentru alții (salariat, angajat) sau poți să nu muncești deloc (beizadea, lepră, politician). Ideal ar fi să muncești pentru tine, sau, și mai bine, să muncească alții pentru tine. Dar merge și așa: poți începe ca salariat, să acumulezi cunoștințe, experiență, relații și apoi să evadezi în privat.
Poți găsi resurse de informare pe net, cu duiumul. Iată doar câteva:

Înainte de a-ți alege un parcurs profesional ar fi bine să raspunzi și la următoarele întrebări, pe care le voi detalia mai târziu:
  • este o meserie/ocupație pe care ai face-o cu plăcere?
  • te vezi făcând același lucru și la 40, 50, 60 de ani?
  • îți permite avansarea în ierarhie, nu te plafonează?
  • îți asigură creșterea venitului constant și consistent?
  • poți practica și în altă țară, altă limbă?
  • relaționezi permanent cu noi persoane?
  • compatibilitatea carieră-familie?
Aceste întrebări vin din experiența personală, câștigată postfactum, din păcate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu